A Montessori alapelvei
A mai kisbabák már szerencsésnek mondhatják magukat, hiszen a régen alkalmazott elavult szemléleteket, nevelési módszereket a fiatal szülők már nem alkalmazzák.
A sírvahagyást, az alvástréningeket és az egész napos járókahasználatot felváltotta a kötődő nevelés, a hordozás, a válaszkész gondoskodás, a szabad mozgás biztosítása és a Montessori pedagógia. A gyermeknevelés hihetetlen változásokon megy keresztül az elmúlt években, és mindez fejlesztő hatással lesz mind a gyermek szellemi és testi fejlődésére, a világban való helytállására, mind a kapcsolatára a szüleivel és az összes emberrel, akivel élete során találkozik. A mai cikkünkben a mostanság olyan divatosan mindenre alkalmazott Montessori kifejezést járjuk körül.
A Montessori pedagógia alapja, hogy a gyermeket önállóságra neveljük. Ez a látásmód azzal jár, hogy megfigyeljük a gyermeket, figyelembe vesszük a korát, fejlettségi szintjét, és szeretettel hiszünk benne, hogy képes önállóan elvégezni a feladatot. Fontos, hogy ne úgy tekintsünk a gyermekre, mint aki semmire nem képes, akit ki kell szolgálnunk, akinek mindenben rögtön a segítségére kell sietnünk. Hinnünk kell abban, hogy ahogy saját belső motivációja van a játékra, a világ felfedezésére, a mozgásra, ugyanígy képes saját magát ezáltal fejleszteni. A módszer lényege, hogy a gyermek szabadon gyakorolhassa tudását, mialatt nem éri kudarcélmény, nem kap negatív visszajelzést, ha valami nem sikerül, hanem kitartóan próbálkozhat mindaddig, míg sikerélménye nem lesz. Ezáltal magabiztossá válik, a saját tempójában, kedve szerint sajátíthatja el a mindennapi élethez szükséges készségeket. A szülőnek csupán annyi feladata van, hogy megteremti a szükséges környezetet, feltételeket, majd megmutatja az eszközt, és figyeli, ahogy a gyermek felfedezi azt magának. Azáltal, hogy olyan hétköznapi tevékenységeket sajátít el, mint a kézmosás, a kiömlött ital feltörlése, a cipő befűzése, apró tárgyak átpakolása egyik tálból a másikba, a játék utáni elpakolás, az esti mese önálló kiválasztása vagy mondjuk a tésztagyúrás, a gyermek a család tevékeny részesévé válhat. Fontos alapelve a módszernek, hogy megadja a gyermek számára a szabadságot, döntési lehetőséget, éppen ezért nagyon fontos, hogy minden használati eszközt egyedül is elérjen, így a felmerülő problémákat teljesen egyedül meg tudja oldani. Éppen ezért szükséges pár alapvető tárgyat beszerezni, mint például a gyermek saját kis seprűjét, törlőrongyot, amit elérhető polcon tárolunk, egy fellépőt, hogy elérje a magasabb felületeket, játéktárolót, amibe maga is bele pakolhat, vagy például egy csaphosszabbítót, hogy önállóan is meg tudja mosni a kezét. A Montessori nevelési elv eleinte ugyan tudatos tervezést és gondolkodást kíván a szülőktől, de nagyon hamar a hétköznapok szerves részévé válik.